Jordbävning i Japan, inklusive tsunami!

Usch, det är så hemskt det som drabbar Japan just nu! Minst 1000 dödsoffer och många är saknade. Skalvet var 8.8 stark och en 10m hög tsunami bröt ut och skördade östra japanska kusten. Många bondgårdar och byar har varit offer för jättevågen.

Jag känner verkligen medlidande för alla som har drabbats av den, och inte minst alla som är släktingar med de som saknas eller har omkommit. Usch då. T_T Inte för att jag känner någon som bor i Japan men tanken och händelsen är endå jädrans hemsk! Jag önskade att jag typ kunde vara där och hjälpa till.

Och sen skall man inte gå och tro att en tsunami våg är den enda stora katastrofen. Följderna efter vågen skapar också katastrof. Smutsigt vatten skapar risk för sjukdomar att sprida sig från döda kroppar i vattnet. Alla ekonomi lösningar de måste gå igenom, bygga upp det som är skadat, hitta de försvunna samt leta efter de omkommna! det är super tragiskt, allt sammans. :(

Sen är det ju inte bara japan som jordbävningen ställer till med, tsunamin for ju inte bara till Japan utan till andra Stilla Havs öar runt omkring. Bland annat Hawaii har jag hört att fått en våg från jordbävningen.

Jag hoppas verkligen att alla klarar sig så gott de kan och att Japan tar till med snabba hjälp ryck så att de drabbade områdena kommer på fötterna igen. För ett 8,8 skalv är inte lågt!

Vill ni veta mer om skalvet kan ni gå in på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se


Kommentarer
Postat av: Tan-chan

Ja, uscha! Så hemskt! Fast USA och EU har lovat att skicka så mycket hjälp de bara kan dit. Och Japan har redan skickat ut militära för att hjälpa till.

2011-03-11 @ 21:51:17
URL: http://www.tan-chan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0